Веб-конференція голови Синодального відділу релігійної освіти та катехізації УПЦ архієпископа Криворізького і Нікопольського Єфрема (Кицай) | Українська Православна Церква
 
  УКР РУС ENG 
   

Веб-конференція голови Синодального відділу релігійної освіти та катехізації УПЦ архієпископа Криворізького і Нікопольського Єфрема (Кицай)



Шановні читачі!

Учасник Веб-конференції на нашому сайті — архієпископ Криворізький і Нікопольський Єфрем. Рішенням Священного Синоду Української Православної Церкви від 8 травня 2008 року його було призначено головою Синодального відділу релігійної освіти та катехізації (Журнал засідання №41). Важливо, що декілька років владика очолював Синодальну комісію з канонізації святих. Пропонуємо вашій увазі відповіді владики на запитання відвідувачів нашого сайту.


Роман: Иногда приходится наблюдать такую картину. Нашему храму (в областном центре) уже 10 лет, но за это не малое время всего лишь одна пара прихожан вступила в брак. Так же наблюдал за православными студентами — православные мальчики и девочки, не особо стремятся нынче вступать в брак... Почему?

В то время как Патриарх Московский Алексий призывает укреплять институт семьи. После, к сожалению, навеяло мысль - а с кого пример брать, хотя бы книжный? Наше святоотеческое богословие, которому уже более полутора тысячи лет, где тема брака и семьи либо не освящалась, либо звучала в монашеской направленности. Так же зачастую из среды монашеского духовенства можно слышать, что монашество – это элитный дивизион, брак по их словам, удел слабых. Более того, часто можно наблюдать, как идет призыв семейных к возраждению монастырей, аскезе, подвигам и так далее. Хотя, вообще странно, если семья — это малая Церковь, сама жизнь в браке спасительна, почему в Русской Православной Церкви (так же и УПЦ), агеографически у нас окромя Петра и Февронии (бездетных), да Царских мучеников, которых тоже почитают как семейных святых, так и тех канонизировали как страстотерпцев. А вот святых, которые были бы покровителями семей, нет! Планируется ли в ближайшее время, канонизация святых супружеств, ведется ли какая-нибудь работа по данному вопросу?


Архиепископ Криворожский и Никопольский Ефрем: Уважаемый Роман, в вашем вопросе чувствуется некая напряженность в понимании христианского брака, который, безусловно, является основой крепкой и продолжительной семьи. Нет ничего предосудительного, что молодые люди не вступают в супружеские отношения, только познакомившись, а тем более заключают церковный брак, тем самым они смогут испытать на прочность свои чувства и оградить от разочарований свою будущую жизнь. И уж ни в коей мере здесь не виноваты святые отцы, богословы и учители Церкви. Наоборот, таинство Брака всегда возносилось на высшую степень добродетели и ставилось в пример отцам-пустынникам (житие Макария Египетского). Аксиомой Церкви стало учение о том, что Таинство Брака ничем не умаляет монашеского образа, а последний ничем не превосходит первого. На сегодня одинаково важно осознать, или помочь молодому человеку найти одну из двух важных дорог в жизни: супружеской жизни или монашества. «Могий вместити да вместит».


Анатолий: Скажите, пожалуйста, к кому бы я мог обратиться с личным вопросом. Суть его в том, что я был свидетелем обещания, данного в храме, затем оно было нарушено. Меня это беспокоит уже долго. Я верующий.

Архиепископ Ефрем: Уважаемый Анатолий, с Вашим вопросом необходимо обратиться к священнику и поведать обо всем на исповеди. Мы отвечаем только за свои грехи (в данном случае клятвопреступление), и будем отвечать за них на страшном суде, если не раскаемся.

Лаврентій Мороз: Владико, яке Ваше ставлення до питання автокефалії Української Православної Церкви?

Архієпископ Єфрем: Шановний Лаврентію, на даному етапі, на моє глибоке переконання, Автокефалія тільки б зашкодила Українській Православній Церкві, оскільки не вилікуваний страшний роскол, що може поглибитись до непередбачуваних наслідків.

Георгій Парцхаладзе: Доброго дня, Ваше Високосте! Нещодавно митрополит Діоклійський Калліст (Уер) з Константинопольського Патріархату заявив, що на Літургії повинні причащатися всі присутні незалежно від того, чи вони сповідалися, вичитували канони, були на Вечірні. Якщо люди не причащаються, то це означає, що священик, який відправляє богослужіння, не розуміє суті літургійного дійства - так заявив владика Калліст. Ваша реакція на це? Чи ви благословили б загальне причастя віруючих на Літургії без попередньої підготовки, яку багато богословів сьогодні відкидають як непотрібну?

Архієпископ Єфрем: Шановний Георгію, не можу погодитися з думкою стосовно підготовки вірних до найсвятішого Таїнства – Причастя Тіла і Крові нашого Господа і Спасителя. Євхаристія – найсакраментальніша зустріч із Богом до якої необхідно готовитись, тільки тоді вона принесе духовну користь. Зі своєї практики ні разу не зустрічав людину, котра б приступала до Чаші Христової без молитви і страху Божого. Зрештою це і вирізняє Православних східного обряду, і можливо обурює тих, хто по слабій волі відказався від благочестивих правил, хоча, на мою думку, має бути навпаки.

Олексій Смирнов (Рівненська єпархія): Владика Єфрем, я маю до вас запитання стосовно чернецтва. Останнім часом побільшало виступів в Інтернеті щодо архаїчності чернецтва як церковного інституту — наче воно вже не несе в собі того змісту, яке мало раніше. А який може бути вихід із цієї ситуації? Митрополія видасть декрет про припинення чернечих постригів? Чи ви, владико, поясните, як розуміти суть чернецтва сьогодні?

Архієпископ Єфрем: Шановний Олексію, чернецтво ніколи не втратить своєї ролі і місії у цьому світі, адже це один із тих шляхів, який веде людей до спасіння.

Інше питання, як світ ставиться до чернецтва. Якщо ми будемо розуміти під чернецтвом лише церковний інститут, то запевняю Вас, знайдете тільки те, на що ви вже дали собі відповідь. Чернецтво — це насамперед важкий шлях самовдосконалення, що будується на глибокій любові людини до Бога і до ближнього. Якщо б він зупинився — цей світ загубив би своє світло, а земля втратила свою сіль. Оскільки з кожним роком відкриваються нові монастирі і навіть Лаври (!), нашій землі доки що не загрожує духовний занепад.

Анна Липська, Київ: У нас всі священики чомусь носять бороди і довге волосся. Це канонічна вимога до священнослужителів? Чи Українська Православна Церква дозволяє своїм клірикам стригтися та брити обличчя?

Архієпископ Єфрем: Шановна Анно, традиція носити довге волосся і бороду священнослужителю бере свій початок ще з часів земного життя Іісуса Христа. Люди, що давали обітницю служіння Богові, не стригли бороду і волосся, тому і називалися назореями. Такого правила дотримувався і наш Спаситель, чому теж називався Назореєм. Оскільки священик являє собою образ Христа, то, звісно, повинен мати ознаки свого Пастиреначальника.

Для білого, тобто одруженого духовенства Церква дозволила акуратні зачіски і навіть короткі бороди. Брити бороду не притаманне православним пастирям.

Андрій Іванович, Кривий Ріг: Владико, вітаю вас! Ми з вами з однієї єпархії. Мені 56, я дуже хочу стати священиком. Це реально? Духовної освіти я не маю, але дуже люблю богослужіння, проповіді, людей люблю, спілкуватися з ними. Ви б погодилися мене висвятити?

Архієпископ Єфрем: Шановний Андрію Івановичу, стати священиком — покликання Боже! Для цього необхідно мати велику і жертовну любов до Бога і людей. І Ваш вік аж ніяк у цьому не завада. У Вашому випадку треба бути церковною людиною: читати та співати на клиросі, допомагати священникові під час богослужіння, сповідатися та причащатися Христових Тайн, приймати активну участь у житті вашої парафії. Тільки за умови доброї характеристики —рекомендації Вашого духівника-настоятеля храму, може здійснитися розмова з єпископом на предмет Вашої хіротонії.

Симон Вареників (Крим): Я живу в Криму і просто шокований церковною ситуацією тут. Люди вірять у російського царя, але не вірять у Бога, а священики їм нічого пояснити не можуть. Що робити, владика? Як, на вашу думку, врятувати Крим від цього хворобливого монархізму?


Архієпископ Єфрем: Шановний Симоне, Ваше запитання слід адресувати митрополитові Сімферопольському і Кримському Лазарю, оскільки єпископ розглядає питання, повчає, застерігає, а якщо потрібно і забороняє тільки у межах своєї кафедри. Хоча проблема досить серйозна.

Інна, Херсонська єпархія: Скажіть, будьте ласкаві, чи можна всі виступи під церковними гаслами за відновлення монархії, за приєднання України до Росії, за боротьбу проти НАТО вважати політичним православ'ям?

Архієпископ Єфрем: Шановна Інно, Православ’я не буває політичним. Церква завжди стоїть поза політикою. Інша справа, коли намагаються використати авторитет Церкви у тих чи інших політичних віяннях.

Андрій, 21 рік: Зовсім недавно я почав ходити до церкви. Намагаючись жити благочестиво, виникає дуже багато складних ситуацій, питань, на які важко мені знайти відповідь, як вчинити в тій чи іншій ситуації. Будь-ласка, прошу Вас, дати декілька порад (2-3, щоб запам'ятались), яких дотримуватися у важких ситуаціях, в моєму житті.

Архієпископ Єфрем: Шановний Андріє, радив би Вам знайти пастиря-духівника, який б давав Вам добрі поради у Вашому духовному житті, що безперечно допоможе Вам і у повсякденності.

Александр Троцкий, 25, Киев: Владыка, я уже несколько лет ищу акафист или молитвы святителю Филарету (Амфитеатрову), но, к сожалению, пока ничего не нашел. Насколько мне известно, на сегодняшний день служба этому святому в стадии написания. Я слышал, что Вы написали диссертацию, как-то связанную со святителем и, поэтому, предполагаю, что у Вас может быть акафист. Был бы Вам признателен, если бы Вы могли мне его дать или в бумажном, или в электронном варианте. Понимаю, что текст может быть еще не утвержден, но я в любом случае хотел бы его иметь. И еще, расскажите, пожалуйста, о чем Ваша научная работа?

Архиепископ Ефрем: Уважаемый Александр! Службу святителю Филарету (Амфитеатрову) Вы можете не только разыскать, но и принять участие в ней на Дальних пещерах Киево-Печерской Лавры, где и почивают нетленные мощи святителя Филарета возле пещерного храма преподобного Феодосия Печерского. Братия Лавры с радостью предоставит Вам имеющиеся богослужебные тексты из службы. На сегодняшний день Акафист святителю пока не составлен. Будем молить Господа, чтобы прославил Своего доброго слугу через акафистное пение в недалеком будущем.

Сергий, Киевская епархия: 1. Владыка, мне непонятно, почему члены семьи Николая Романова канонизированы Русской Церковью как святые-страстотерпцы и в то же время погибшие вместе с Романовыми той же смертью и в тех же условиях несколько человек прислуги не были прославлены в лике святых? Почему такая разнородная выборка? Ведь во Христе нет ни эллина, ни иудея, ни раба, ни господина. На иконах страстотерпцы Романовы также изображаются без слуг.

2. Мне не совсем понятна иконография Российских новомучеников и исповедников. В центре иконы изображается семья бывшего российского императора Николая II, а по сторонам — все остальные святые, мученики и исповедники. Вообще-то, по идее, в центре должны были бы стоять представители духовенства — священномученики Владимир Киевский, Вениамин Петроградский и другие во главе с Предстоятелем Церкви патриархом-исповедником Тихоном. И уже рядом с ними остальные миряне, в том числе семья Николая Александровича.


Архиепископ Ефрем: Уважаемый Сергий, материалы о причислении к лику святых царственных мучеников рассматривались не один год Комиссией по канонизации святых при Священном Синоде РПЦ. Выводы комиссии одобрил Архиерейский Собор Русской Православной Церкви. Очевидно, что для канонизации в лике святых прислуги царской семьи комиссия не нашла
достаточно документов и материалов, необходимых для делопроизводства.

Неофит: Существуют ли в Украине приходы РПЦЗ (объединенной с РПЦ)? Как Украинская Православная Церковь с ними сотрудничает? Признаются ли нашей Церковью Таинства у той части РПЦЗ, которая не объединилась с РПЦ? Признавались ли таинства РПЦЗ до воссоединения с РПЦ?

Архиепископ Ефрем: Уважаемый Неофит, исчерпывающий ответ на Ваш вопрос Вы можете получить у
Управляющего делами УПЦ архиепископа Белоцерковского и Богуславского Митрофана.

Нифонт, Волинська єпархія: Владико, чи планується централізована катехизація усіх недільних шкіл УПЦ? До прикладу, всеєпархіальні олімпіади, змагання і тому подібне. Дякую.

Архієпископ Єфрем: Шановний Нифонте, Відділ релігійної освіти та катехизації при Священному Синоді УПЦ розробляє нову програму ефективної роботи недільних шкіл, православних братств, катехизаторських курсів, у яку будуть внесені всі найкращі напрацювання і побажання.

Роман Зіновійович, викладач Історії України, м. Броди Львівської єпархії: Шановний владико Єфрем! Хочу висловити Вам вдячність за ревне сприяння канонізації українських святих. Тішать серце канонізації Мгарських і Глинських подвижників, а особливо прославлення святого Іова на Закарпатті. Погодьтеся, прославлення святих рідної землі надихає український народ на патріотичні зміни у світогляді, на духовні переродження і всебічне очищення своєї душі, піднімає дух і консолідує націю.

Як людину, яка ревнує щодо прослави національних святих, хочу запитати наступне:

1. Чи є перспектива прославлення преподобного Іова Княгницького, як загально шанованого святого Української Православної Церкви, адже Ви знаєте його важливу роль у відродженні Православної Церкви на Галичині?

2. Відомо, що переважна більшість прочан (особливо зі Східної України), які відвідують Почаївську Лавру намагаються у першу чергу потрапити на могилку мученика —священика Петра у селі Залізцях Зборівського району.

Місцевий владика Сергій не підтримує прагнень пастви щодо прославлення цього угодника Божого. Яке Ваше ставлення до цієї проблеми?

3. Вибачте, що ставлю надто багато запитань, але вони накипіли у серці православних людей, які постійно турбують мене і запитують.

Ваша думка, щодо великого ієрарха Української Православної Церкви, несправедливо забутого, митрополита Алексія Громадського. Відомо його ревне служіння на користь Православної Церкви у часи лихоліть, бо він, як мудрий пастир зумів в непростих умовах вести свою паству до спасіння і сам положив за цю паству свою душу і прийняв мученицький вінець у 1943 році.

Недавно відбулося обрітення мощей святого, які зараз зберігаються у Кременецькому монастирі. Чи можливо на вищому рівні обсудити питання щодо канонізації святого архіпастиря?


Архієпископ Єфрем: Шановний Романе, Комісія по канонізації святих при Священному Синоді, яку я мав честь очолювати 1,5 року, розглянула цілу низку справ на предмет причислення до лику святих. Вважаю за милість Божу і велику честь бути причетним до прославлення цілого сонму святих Української Православної Церкви. Вірю, що ще більше угодників Божих явить наша Благословенна Київська Русь. Бажаю новому голові Комісії по канонізації святих – преосвященному Іоанну, архієпископу Херсонському і Таврійському допомоги Божої та усіх святих. Всі згадані Вами справи, що можуть бути розглянуті на комісії, повинні бути спочатку розглянуті на єпархіальній комісії по канонізації святих і тільки тоді направлені керуючим єпархією Синоду або Предстоятелю Української Православної Церкви. Бог Вам в поміч у благочестивій справі !

Священик Миколай: Ваше Високопреосвященство!
1. Як Ви оцінюєте прийом до УГКЦ священика УАПЦ
http://www.pravoslavye.org.ua/index.php?r_type=news&action=fullinfo&id=2
2253
УПЦ визнає благодатність уніатського священства, а вони без перерукоположення прийняли автокефаліста.

2. Дайте свою оцінку канонічності прийняттю у 1946 році галицьких уніатів у лоно РПЦ. У 1596 році вся уніатська ієрархія на Берестейському Православному Соборі (очолював священномученик Никифор — екзарх Константинопольського Патріарху) піддав їх анафемі. Відповідно до православного канонічного права їх священнодійства з цього часу вважалися не благодатними (як тепер у Філарета).
А у 1944-46 роках під тиском радянської влади розпочався процес приєднання тих анафематствуваних до РПЦ, то чи законним є тепер спроби Президента України В.Ющенка легалізувати Філарета? Шлях історично подібний, чи прийдеться РПЦ визнати свою помилку: неканонічний шлях приєднання уніатів у 1946 році, чи не канонічна анафема Філарета.


Архієпископ Єфрем: Шановний отче Миколаю, частково ви отримали відповідь у бесіді з Преосвященним Євлогієм, єпископом Кременчуцьким та Лубенським 21 липня на Веб-конференції. Додам тільки: якщо сьогодні у Вас виникає стільки запитань з приводу канонічності переходу з однієї юрисдикції в іншу одного священика, то скільки їх виникне після так званого «об’єднання», якого так прагнуть «помічники» Церкви. Як послушник Матері-Церкви вірю, що канонічна Українська Православна Церква є свята і непорочна, і Дух Святий діє через соборний голос, і її рішення не можуть підлягати сумніву та ревізії.

Марія Мирославівна, 42 роки, м. Лубни: Шановний владико. Я викладач звичайної української загальноосвітньої школи.

Викладач предмету етики. На заняттях основна частина матеріалу церковного змісту. Хочеться донести дітям ту величну скарбницю українського Православ’я, яка для нашої України є безцінним бісером. Проте, владико, ані в Києво-Печерській Лаврі, ані, наприклад, у монастирі в Золотоноші я не змогла знайти відповідної літератури з предмету, підкреслюю літератури українською мовою. Колись владика Филип рекомендував використовувати «Закон Божий», проте і його українською я поки що не знайшла. У мене є подруга в Тернополі. У травні була в неї у гостях. Виявляється греко-католики своїх педагогів на заході України забезпечили добротною літературою стовідсотково. Вибір, повірте, вражає. Запитання: як бути нам, педагогам, які ревнують привити дітям не просту мораль взаємин, а мораль духовну, православну, з яких посібників проводити заняття? Використовувати твори уніатів?

Р. S. Недавно стало відомо, що Михайлівський монастир у Києві видав великий доробок літератури українською. Рекомендували мені, що саме там зможу придбати отой славнозвісний «Закон Божий» у гарному україномовному виданні.


Архієпископ Єфрем: Шановна Марія Мирославівна, викладати такий важливий предмет як християнська етика, потребує великих духовних зусиль і особистого духовного подвигу, який не можливий без тісного життя з Церквою та з її багатовіковим досвідом. Порадив би Вам налагодити професійні і творчі контакти з педагогами Полтавської Місіонерської духовної семінарії, де вже напрацьовані програми по вашому предмету. Завданнням Відділу релігійної освіти та катехизації при Священному Синоді УПЦ буде першочергово зібрати і розробити методичні матеріали а також забезпечити необхідним науковим матеріалом, над яким нам з Вами попереду треба буде попрацювати. З задоволенням повідомляю Вас, що трудами Київської Митрополії підготовлене нове видання «Закону Божого» (доповнене, ілюстроване) українською мовою. Бажаю Вам Божого благословення у новому начальному році, сіяти у молоді душі добре зерно правди, любов і благочестя.

Дмитрий, 30 лет, Кривой Рог: Дорогой Владыка, известна ли Вам статья (опубликована в «Богословском вестнике» за 2005 год) доцента Московской Духовной Академии В.Д. Юдина (кафедра церковной истории), в которой на основании недавно открытых документов доказывается, что митрополит Петр Могила был тайным униатом. Говорят, из-за этого УПЦ было запрещено самостоятельно прославлять святых. Можете ли Вы это подтвердить? Как быть с Петром Могилой! Деканонизировать?


Архиепископ Ефрем: Уважаемый Дмитрий, «новооткрытие» доцента МДАиС В.Д. Юдина по поводу причастности святителя Петра Могилы к унии является лишь частным мнением современного историка, которое ни коем образом не может влиять на соборное решение Церкви о причислении к лику святых митрополита Петра Могилы. Заслуги перед Церковью, труды и подвиги святителя тщательным образом изучены Комиссией по канонизации святых при Священном Синоде УПЦ, что и выразилось в деяниях и постановлениях Синода и Собора Церкви. Украинская Православная Церковь, пользуясь правами широкой автономии, имеет право причислять к лику святых подвижников веры и благочестия, которое никогда не отнималось у Нее .

Тарасій Навроцький, Львів, 24 роки: Слава Богу, не знаю чи компетентні Ви Владико в таких питаннях, але це єдина православна Веб-конференція, яку я знайшов. Хочу запитати як ставиться наша Церква до тих подій, які відбуваються зараз між Грузією та Росією? І як ставиться до цього Святіший Патріарх Алексій ІІ? Як ставитися до цього і як це розуміти простим мирянам?

Архієпископ Єфрем: Шановний Терасе, Свята Православна Церква ніколи не підтримувала і не заохочувала всіляких проявів насилля та агресії, якими б вони не були аргументовані цілями. Найбільшою цінністю на землі є людина і спричиняти їй біль і скорботу, а тим більше забирати життя є тяжким гріхом перед Богом і проти людства. Церква молиться і закликає усіх вірних молитися про мир та спокій між народами, нагадуючи заповідь Христа: «Блаженні миротворці, бо вони синами Божими назовуться».

Киевляне: Ваше высокопреосвященство, несколько лет Вы были главой Синодальной комиссии по канонизации святых. За это время было написано множество рапортов о причислении к люку святых подвижников благочестия. Скажите, пожалуйста, почему так и не стал вопрос о канонизации матушки Алипии, которая похоронена на территории Голосеевой пустыни в Киеве? Ведь она славится огромным почитанием, у ее могилки постоянно есть люди, которые также приезжают туда и из других городов. Имеется также множество свидетельств о ее чудесах.

Архиепископ Ефрем: Материалы благочестивого жития и подвигов матушки Алипии действительно поступили в Комиссию по канонизации святых при Священном Синоде УПЦ. В виду большой загруженности членов комиссии по рассмотрению материалов о причислении к лику святых Соборов Глинских, Святогорских и Мгарских святых они будут рассмотрены на очередных заседаниях Комиссии. Следует набраться терпения и молиться Всещедрому Господу, давшему нам такую милость. Мир и Божье благословение пусть прибудет с Вами.
 
Галина Пержан, Черновцы, 45 лет: Хоронили моего хорошего знакомого, отпел священник из филаретовской церкви, а мой знакомый, Иван, никогда в их церковь ногой не ступал, он нашей веры. Как мне поступить в этом случае, чем я могу облегчить его участь? Это был верующий и добрый человек.

Архиепископ Ефрем: Уважаемая Галина, таинства УКЦ КП не могут быть благодатными, и поэтому не принимаются верующими канонической УПЦ. В вашей ситуации, возможно, заказать заочное отпевание в каноническом храме УПЦ. Этим Вы облегчите участь почившего, и исполните христианский долг.

Андрій, 39 років, Тернопільська єпархія: Владико, благословіть! Яке Ваше ставлення до православноорієнтованих загальноосвітніх навчальних закладів? Чи є такі в Україні, чи є на Вашу думку необхідність у таких ліцеях, гімназіях, яка роль нашої Церкви на освітянській ниві?

Греко-католики, наприклад, достатньо активні — з 1993 року діє в Бучачі історико-філософський ліцей імені святителя Йосафата, засновником якого разом з райдержадмістрацією є монастир УГКЦ.


Архієпископ Єфрем: Шановний Андріє, відкриття православноорієнтованих загальноосвітніх навчальних закладів у нашій державі є нашою, на жаль, поки що неосяжною метою.

Наскільки мені відомо таких в Україні немає. Очевидно, що суспільство і держава не усвідомлюють важливості таких начальних закладів у розбудові державності і зміцненні духовності у житті кожної людини. На сьогоднішній день УПЦ згідно Конституції та законів веде свою просвітницьку діяльність лише на рівні недільних шкіл, катехизаторських курсів та незначних факультативних уроках, що проводяться за бажанням батьків у навчальних закладах. Стосовно історико-філософського ліцею в Бучачи можу відзначити, що відкриття такого аналогічного православного ліцею в центральній, східній, або південній Україні стало б неможливим, оскільки такі дії коментуються Міністерством освіти як «антиукраїнські», що свідчить про подвійні стандарти роботи освітян.

Роман: 1) Скажите, пожалуйста, где приобрести учебный материал для воскресных школ, как взрослых, так и детских?

2) Как Вы считаете, преподавателем воскресной школы должен быть священнослужитель или все-таки можно быть и не в сане, но с должным богословским образованием?


Архиепископ Ефрем: Уважаемый Роман! 1. Учебный материал для воскресных школ Вы можете получить в Отделе образования и катехизации при епархиальном управлении вашей епархии. За последние годы разработаны и активно используются Методические программы на уровне епархиальных управлений, с которыми необходимо теснее сотрудничать.

2. Согласен с Вашей позицией. Преподавателями воскресных школ могут быть как священники, так и благочестивые православные миряне, имеющие богословское образование или же свидетельство об окончании катехизаторских курсов. Особенно нужно привлекать педагогов, имеющих богатый опыт общения с детьми и желающих трудиться на этой ниве. Безусловно, что трудиться такие люди должны под духовным руководством священника.

Юрій, 23 роки: Вельмишановний архієпископе Єфреме! Звертається до Вас молода людина, яка нечасто ходить до церкви, але вірує.

Ми з моєю майбутньою дружиною Ксенією вирішили повінчатися в церкві - це для нас є дуже важливим кроком в житті.

Для мене, чесно кажучи, не важливо, яким буде патріархат — Київським чи Московським. Я добре знаю світову і українську історію і висновок, якого я дійшов — Бог для всіх один і всі конфесії необхідно поважати.

Мій найкращий друг, Юрій, є прихожанином храму Московського Патріархату. Він відмовився брати участь в обряді вінчання через те, що ми будемо вінчатися у Видубицькому монастирі, який належить УПЦ КП.

Скажіть, будь ласка, чи насправді йому заборонено УПЦ МП брати участь в цьому обряді? Якщо так — то чи дозволено йому просто бути присутнім в церкві під час вінчання, не приймаючи в ньому активну участь?


Архієпископ Єфрем: Шановний Юрію! Нашу віру потрібно свідчити добрими справами, серед яких є і відвідання храму Божого. Ставлення до святих Таїнств Церкви є проявом нашої духовності і духовної зрілості. Незважаючи на Вашу обізнаність в історії, Вам бракує такої обізнаності у духовному житті, на жаль Ви не одинокі. Ваш найкращий товариш стоїть на щабель вище у духовному плані. Прикро, що він не зміг пояснити Вам всю різницю між Таїнством Вінчання в канонічному храмі і простим обрядом у храмі, що є не благодатним, але повірте що він бажає Вам добра. Хочу застерегти Вас від необдуманих духовних кроків, що можуть неадекватно вплинути на Ваше майбутнє супруже життя.

Синенькая Мария Алексеевна, 33 года, Киевская епархия, храм в честь Зачатия Иоанна Крестителя (Академгородок): Ваше Высокопреосвященство! В 2008 году во всем мире празднуют 60-летие принятия Всеобщей декларации прав человека. В Нью-Йорке, Женеве, других городах до 10 декабря проходят различные мероприятия, посвященные распространению информации, знаний о декларации и правах человека. 15 августа Президент Украины подписал указ о праздновании 60-летия в Украине: планируются конференции, круглые столы, выставки, циклы образовательных программ, телепередачи, издания и так далее.

К сожалению, права человека все больше развиваются по своим законам, далеким от Божественных. Но ведь мы имеем прекрасный документ: «Основы учения Русской Православной Церкви о достоинстве, свободе и правах человека», четко определяющий критерии для прав человека, которые могут принести пользу обществу, отвергая всяческие извращения и отклонения от заповедей Божьих.
Как раз в эти месяцы до 10 декабря Украинская Православная Церковь могла

бы заявить об Основах учения, например, провести международную конференцию в рамках празднования 60-летия Всеобщей декларации о правах человека. Чтобы люди узнали о правах человека не только в контексте западных ценностей (где все можно), но и о православном взгляде на данную проблему.
Мне кажется, это было бы очень важно и своевременно.


Архиепископ Ефрем: Уважаемая Мария Алексеевна, полностью согласен с Вами. С Вашим предложением необходимо обратиться к Предстоятелю Украинской Православной Церкви Блаженнейшему Владимиру Митрополиту, по благословению которого организовуются и проводятся разного рода конференции.
 
Микола, Київ: Владико, на Вашу думку, дистанційна християнська (богословська) освіта може бути якісною?
Чи визнаєте Ви архієрейську хіротонію Мстислава (Скрипника) 1942 року?


Архієпископ Єфрем: Шановний Миколо, можливий і такий варіант християнської освіти. А те, чи буде він якісним, залежить від його організації та здібностей студентів. Моя особиста думка – богословська освіта може досягти своїх вершин тільки при живому спілкуванні вчителя і учня.

Александр, Кривой Рог: Как воспринимать общую молитву всех Церквей под руководством Президента Ющенко? Речь идет о той молитве, которую показали по телевизору 24.08.2008 года. И еще, можно ли молиться вместе с мусульманами?


Архиепископ Ефрем: Уважаемый Александр, общая церковная молитва всех Поместных Православных Церквей, посвященная 1020-летию Крещения Руси, во главе со Вселенским Патриархом Варфоломеем I, в сослужении Святейшего Партиарха Московского и всея Руси Алексия II, а так же представителей всех Поместных Православных Церквей совершилась на Владимирской горке города Киева 27 июля и в Свято-Успенской Киево-Печерской Лавре 28 июля сего года. В свете этих Богослужений рассуждайте о каноничности такого рода «молений».

Николай, 27 лет, Северодонецк: Владыка, приходилось ли Вам присутствовать при обретении мощей? Если да, то, какие чувства Вы испытывали, соприкасаясь с такой великой святыней?

Архиепископ Ефрем: Уважаемый Николай, Божьей милостью мне посчастливилось присутствовать при обретении мощей святителя Филарета (Амфитеатров) в Крестовоздвиженском храме Свято-Успенской Киево-Печерской Лавре, насельником которой в то время я был. Благоговение, страх Божий, необыкновенный трепет и радость духовная царила среди братии Лавры, которая по благословению Предстоятеля Украинской Православной Церкви Блаженнейшего Владимира, Митрополита Киевского и всея Украины, под руководством наместника обители архимандрита Павла (ныне архиепископа Вышгородского) обрела нетленные мощи Киевского святителя. Там я и просил благословения у святого на написание работы по его прославлению, которую со временем удачно защитил в Киевской Духовной Академии в 1996 году.

Брат Орест, 29 років, студійський монастир Української Греко-Католицької Церкви: Владико, дозвольте запитати, чи існують у Православній Церкві Московського Патріархату на Україні катехизаційні чини, на зразок роботи з молоддю, неофітами, як ось «Маріїнський центр» в УГКЦ?

Наступне запитання: яке ставлення Української Православної Церкви і Ваше особисто до книги митрополита Антонія Сурожського «Бог Живий»? Чи рекомендується вона для читання християнам східної традиції в Московському Патріархаті?

І, дозвольте, ще одне: яке ставлення УПЦ МП до аудіо твору владики Іонафана (Єлецького) «Літургія миру», записаного у Трапезному храмі Києво-Печерської Лаври? Чи дозволяється православним використовувати цей твір у цілях катехизації?


Архієпископ Єфрем: Шановний брате Оресте, катехизаційних чинів в Українській Православній Церкві на зразок «Маріїнського центру» в УГКЦ не існує. Точніше сказати, вони є, тільки не носять таких титулів або назв. Ведеться робота з дошкільнятами, учнями молодших і старших класів у недільних школах при православних парафіях, з молоддю у православних братствах, які зазвичай існують як окремі організації, організовують фестивалі, конференції і навіть літні табори відпочинку.

Духовний подвиг митрополита Антонія Сурожського високо цінується всією православною спільнотою і його духовна спадщина здійснює свою просвітительську місію у наші дні.

Духовні твори архієпископа Тульчинського і Брацлавського Іонафана мають свою оригінальність і неповторність, як всі інші твори визначних церковних композиторів. Чи використовуватимуться вони з метою катехизації - покаже час.

Володимир, Почаїв: Слава Богу! Владико, благословіть. Мене турбує така проблема. У Почаївській духовній семінарії з благословення архієпископа Сергія і з відома ректора, архімандрита Нафанаїла викладання Закону Божого у недільній школі семінарії ведеться російською мовою. І це для дітей місцевих жителів, для яких рідною мовою є українська! Як Ви гадаєте, чи доречним є таке викладання і чи принесе воно користь Церкві? Дуже прошу Вас, владико, втрутитися у вирішення цієї проблеми.

Архієпископ Єфрем: Шановний Володимире, викладання Закону Божого у недільних школах російською чи українською мовами здійснюється за бажанням батьків учнів. Ні правлячий архієрей, ні ректор семінарії не можуть цьому перешкодити чи завадити. Повідомте про це вчителів конкретної недільної школи.

Сергій Володимирович, 38 років, Херсонська єпархія:
Ваше Високопреосвященство! Дозвольте запитати Вас, чому серед православної педагогічної літератури немає підручника «Закону Божого» або інших посібників для викладання у недільних школах українською мовою? Адже є велика нагальна потреба саме у такій літературі. І чи взагалі це питання найближчим часом може бути вирішене? Чи не здається Вам, що наша Церква зараз більше працює над пропагуванням російськомовної літератури, ігноруючи при цьому україномовну паству (особливо на Півдні та Сході України), яка б із задоволенням
користувалася церковними підручниками рідною мовою?


Архієпископ Єфрем: Шановний Сергію Володимировичу, Київська Митрополія Української Православної Церкви випустила у 2008 році чудове видання «Закону Божого» українською мовою, яке Ви можете отримати, звернувшись у Херсонське єпархіальне управління УПЦ.

Евгений, Сумская епархия: Ваше Высокопреосвященство, на сегодняшний момент в Церкви сложилась ситуация, когда детей крестят, не проводя оглашения восприемников и родителей. Встречаются случаи, когда восприемники не верят в Бога, или верят во что-то там, не знают ни Символа веры, ни простейших молитв, а сами родители идут крестить ребенка, что бы не болел, что бы уберечь от сглаза и порчи, или еще чего подобного. При этом катехизаторские беседы с родителями и восприемниками, если и проводятся, то являются лишь личной инициативой священников на приходах, и очень часто к таким требовательным батюшкам не идут крестить. А как же иначе? Ведь в соседнем храме покрестят быстро, и без лишней демагогии про Бога.

Исходя из вышесказанного, хочу спросить, планируется ли на синодальном уровне вести разговор про обязательность для всех епархий и приходов проведения огласительных бесед перед рещением?


Архиепископ Ефрем: Уважаемый Евгений, затронутая Вами проблема будет рассмотрена Отделом религиозного образования и катехизации, и аппелирована к Священному Синоду Украинской Православной Церкви.

Марія, 32 роки, прихожанка Свято-Покровського храму, Хмельниччина: Благословіть, владико! Підкажіть будь-ласка, у яких монастирях можна купити Молитвослови (особливо дитячі) українською мовою? А також повчальні церковні книжки.


Архієпископ Єфрем: Шановна Маріє, Молитвослови та іншу дитячу літературу українською мовою сьогодні можна придбати у значній кількості великих православних церковних магазинах. Лише звертайте увагу на якість видання, перекладу текстів, а також присутність благословення Священноначалля Української Православної Церкви.
 
Священик Євгеній, Тернопільська єпархія: Ваше Високопреосвященство, яку головну мету Ви ставите перед собою і Вашим відділом щодо релігійної освіти і катехізації в наш час? Наскільки обширні Ваші плани і, якщо можна, назвіть декілька проектів, що плануєте втілити в життя найближчим часом?

Архієпископ Єфрем: Шановний отче Євгенію, основною метою роботи відділу релігійної освіти та катехизації є поставлені Священним Синодом УПЦ завдання щодо реалізації всіх існуючих на сьогоднішній день можливостей Української Православної Церкви у справі духовної просвіти та релігійного виховання усіх верств ввіреної нам пастви. До плану відділу входять: робота з найменшими членами нашої Церкви – дитячі садки та ясельні групи, підготовчі групи та школярі молодших класів, учні середніх шкіл та профтехучилищ, студенти вищих навчальних закладів.

Велика і серйозна робота вестиметься над організацією катехизаторських курсів по підготовці викладачів для недільних шкіл. Будемо раді залучати до співпраці благочестивих та релігійно грамотних педагогів загальноосвітніх шкіл та вищих начальних закладів. З оптимізмом можна стверджувати, що напрацювання вже є, є чудовий досвіт роботи по ряду єпархіальних управлінь. Їх необхідно узагальнити, виробити методичні матеріали і поділитися всім цим скарбом. Великі сподівання покладаємо на відродження інституту «малої Церкви» - християнської родини, без здорових засад віри і благочестя якої наша робота може виявитися малоефективною.

Андрій Анатолійович Геран, Хмельницький: Московська Патріархія у цілях катехізації часто видає Святе Письмо для народів Російської Федерації (чувашів, удмуртів, інгусів) хоча частка цих національностей є маленькою, відповідно тиражі невеликі. Чи не планує Церква Московського Патріархату на Україні врешті-решт видати Біблію для українців їхньою рідною мовою? Чи, можливо, нашими ієрархами цей народ і його мова досі вважається бісівською? Погодьтеся, така могутня Церква і досі не спромоглася забезпечити найважливішою Книгою свій народ, це навіть трохи застережливо. Можливо, владика, не на тих працюємо?

Архієпископ Єфрем: Шановний Андрію Анатолійовичу, з власного досвіду знаю, що у кожній благочестивій православній родині є Святе Письмо українською мовою, або тією мовою, якою зручно молитися та читати Біблію. Немає ніякої духовної користі читати Святе Євангеліє українською мовою, і водночас очікувати, коли «згинуть наші вороженьки». Бажаю духовного миру та спокою в душі.

Андрій, 34 роки, Ніжинська єпархія: Ваше Високопреосвященство! Як Ви вважаєте, чи існує в Українській Церкві проблема прикомандированних от ЦК партії (КДБістів в рясах)?

І друге: мені здається, що сьогоднішнє напів-катакомбне існування Церкви вигідне для нечистих на руку кліриків. Наприклад, ім`я Церкви використовують в ролі рекламного бренда політики-корупціонери (партія регіонів і навіть КПУ), не безкоштовно звісно... Що Ви думаєте з цього приводу?


Архієпископ Єфрем: Шановний Андрію, на щастя, з Божої ласки, закінчилися ті страшні часи випробувань для Святої Церкви. З огляду на Ваш вік про них Ви знаєте з книжок, або розповідей очевидців. Сьогодні православні християни користуються значними свободами, про які ще 20 років тому ніхто не міг і мріяти. Тому сьогодні нам необхідно направити всі сили нашого церковного життя на відновлення того історичного потенціалу, який завжди мала Церква, щоб повноцінно виконувати наше призначення на землі - спасіння наших безсмертних душ, через служіння Богу і ближньому.

Іван: Владико, у нас на Буковині прийнято брати у восприємники при хрещені подружжя. Чи відповідає це духу Православних канонів?


Архієпископ Єфрем: Шановний Іване, Ваше запитання доцільно направити в консисторію Чернівецько-Буковинської єпархії митрополиту Онуфрію.

Константин Максимов: Владыка, расскажите, пожалуйста, как поставлена и осуществляется миссионерская деятельность на приходах окормляемой Вами епархии?
Есть ли кроме открытия воскресных школ планы развития других направлений миссионерской и катехизаторской деятельности на приходах?


Архиепископ Ефрем: Уважаемый Константин, на сегодняшний день открывается огромный спектр миссионерской деятельности православного пастыря на приходах, благодаря чему она не может ограничиваться работой в воскресных школах. Большой интерес к духовной жизни и опыту Церкви оказался у преподавателей общеобразовательных школ, с которыми поводятся лекции и беседы на тему: « Церковь и школа, видение общих задач, основы соработничества в духовно-просветительской деятельности». В ряде лицеев и высших учебных заведений факультативно читается дисциплина «Основы православной культуры». Сегодня рады и идут на встречу пастырю в воинских частях, где молодые солдаты принимают Святое Крещение и первый раз Причастие, становясь членами Церкви. Спасительную миссию душпастырского попечения настоятели храмов ведут в местах лишения свободы, где строятся новые храмы, а с ними и надежда на новую жизнь с Господом. При храме преподобного Сергия Радонежского открыт паломнический центр, через который осуществляются пешие паломничества представителей православных братств к святым местам Крыма. На летнее время открыт православный юношеский лагерь от храма Рождества Пресвятой Богородицы города Кривой Рог в Хорлах (г. Скадовск), где проводятся фестивали духовно-патриотической песни. Юношеские коллективы выезжают с концертами в православные государства: Сербию, Грецию, Польшу. В рамках вверенной мне епархии регулярно проводятся фестивали воскресных школ и православных братств, которые знакомят общество с духовной жизнью церковной молодежи.

Виктория, Киев: Скажите, каковы перспективы для канонизации матушки Алипии Голосеевской, которая похоронена в Киеве, на территории Голосеевой пустыни?

Архиепископ Ефрем: Уважаемая Виктория, материалы по канонизации матушки Алипии Голосеевской находятся на рассмотрении Комиссии по канонизации святых при Священном Синоде УПЦ, возглавляемой архиепископом Херсонским и Таврическим Иоанном. После рассмотрения комиссией они будут направлены в Священный Синод УПЦ, где и решится вопрос о канонизации этой подвижницы благочестия.
 






Коментувати

Содержимое этого поля хранится скрыто и не будет показываться публично.
 


   
orthodox.org.ua

Українська Православна Церква